به گزارش مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ در راستای افزایش کیفیت آموزش مجازی برای اساتید و دانشجویان گرامی، کلیه سرویسهای مرتبط با زیرساخت بیگبلوباتن دانشگاه بروزرسانی شده و در این بروزرسانی علاوه بر رفع برخی باگها و مشکلات قبلی، قابلیتها و امکانات جدیدی ارائه شده که از نگاه کلان این بروزرسانیها در دو دسته زیر قرار میگیرند
| تاریخ ارسال: 1400/11/16 |
دفعات مشاهده: 7236 بار
با همکاری معاونت محترم توسعه دانشگاه و همت همکاران محترم در اداره تاسیسات، دیروز ۱۰ دی ۱۴۰۰، کار نصب ژنراتور مرکز داده دانشگاه تکمیل شد. پیش از این تامین برق اضطراری مرکز صرفاً با کمک سیستمهای UPS صورت می گرفت اما با تجهیز مرکز داده دانشگاه به ژنراتور، پایداری این مرکز در مقابل هر حادثه منجر به قطع برق افزایش یافته، و کیفیت سرویسدهی و Uptime سامانهها افزایش خواهد یافت.
| تاریخ ارسال: 1400/10/11 |
دفعات مشاهده: 7254 بار
پیرو اهمیت همسانسازی ساختار رسمی و ساختار مکاتبات دانشگاه، مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه با انجام ممیزی لازم در این خصوص و مکاتبه با کلیه واحدها، نسبت به تغیرات مورد نیاز جهت همسانسازی اقدام نموده است.
سامانه جامع واکسیناسیون دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه به آدرس vaccine.aut.ac.ir راه اندازی شد و جهت بهره برداری در اختیار معاونت فرهنگی و دانشجویی قرار گرفت.
پیرو اطلاعیههای قبلی مبنی بر لزوم ثبت نام در سامانه مدیریت شناسه کاربری(register.aut.ac.ir)، در صورتی که در این سامانه ثبت نام نکردهاید امکان حضور در کلاسهای مجازی را نخواهید داشت. و لازم است با توجه به راهنما هرچه سریعتر در این سامانه ثبتنام نموده و نسبت به فعالسازی شناسه دائمی خود اقدام نمایید.
اساتید و دانشجویان گرامی.
سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه (کورسز)، به منظور بهرهگیری از ویژگی های جدید تمرین و آزمون، و همچنین بهبود سرعت، کارایی و امنیت سامانه، به مودل نسخه ۳.۱۱ به روز رسانی شد
به اطلاع میرساند، در هفته گذشته با تلاشهای تیم فنی و بهروزرسانی سرویسدهندههای بیگبلوی دانشگاه (BBB)، بخش زیادی از مشکلات سامانه به شرح ذیل برطرف شده است
با تلاش همکاران تیم بیگبلویباتن دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بهبودهای متنوعی در بخشهای ظاهری و همچنین زیرساخت فنی سامانه بیگبلویباتن دانشگاه صورت گرفته که در این فرآیند تعدادی قابلیت جدید به سامانه افزوده شده، همچنین تعدادی از مشکلات پیشین مرتفع و بخشی از زیر سیستمهای مورد استفاده ارتقاء و بهبود عملکرد داشتهاند.
با پایان قرارداد بیمه تکمیلی دانشگاه (بیمه دانا) و آغاز بیمه تکمیلی جدید(بیمه ایران) اطلاعات بیمهشدگان با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و واحد رفاهی ویرایش و بهروزرسانی شد. طی این فرآیند، اطلاعات شاغلین جهت پیادهسازی بیمه تکمیلی در سال جدید به بیمه تکمیلی سامانه اتوماسیون اداری منتقل شده و لینک آن به سامانه حقوق ودستمزد دانشگاه از دی ماه سال جاری برقرار شد .
به اطلاع میرساند آخرین مهلت ثبتنام جهت دریافت بستههای اینترنت ۶۰ گیگابایتی اینترنت «رایگان» برای دانشجویان، تا ساعت ۲۴ شنبه ۹ اسفندماه است و این مهلت قابل تمدید نخواهد بود...
با توجه به اینکه تصمیمگیریهای کلان از جمله تخصیص بودجه جهت توسعه، نظارت و ارزیابی، ایجاد رشته، گرایش و مقطع هر ساله در وزارت علوم برمبنای اطلاعات دانشگاهها در سامانه "HES" می باشد، بهروزرسانی اطلاعات در این سامانه از اهمیت بالایی برخوردار است.
به اطلاع کلیه دانشجویان محترم میرساند که با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و پیگیری صورت گرفته توسط مدیران دانشگاه، بسته ۶۰ گیگابایتی اینترنت رایگان دانشجویی در قالب بستههای اینترنتی در دو نوع اینترنت همراه و اینترنت ثابت، بصورت رایگان اهدا میگردد...
در ارتقای سرورهای بیگ بلو باتن دانشگاه قابلیتهای جدیدی به سامانه افزوده شده و تعدادی از مشکلات پیشین مرتفع شده است. این ارتقا علاوه بر بهبود عملکرد منجر به امکان برگزاری جلسات با تعداد نفرات بالا در سامانه شده است.
| تاریخ ارسال: 1399/11/21 |
دفعات مشاهده: 7555 بار
سامانه Bluemeet یکی از پروژه های فعال است که در شرایط فعلی و باتوجه به شیوع اپیدمی کرونا برای برگزاری وبینار و جلسات آموزش مجازی توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات راه اندازی شده است.
| تاریخ ارسال: 1399/10/24 |
دفعات مشاهده: 7610 بار
از اواخر سال ۹۶ وبسایت جدید دانشگاه با تکنولوژی بهروز و متفاوت و همچنین با درنظر گرفتن تغییرات ساختار سازمانی دانشگاه از جمله ایجاد پردیسها، تغییراتی در دانشکدهها، پژوهشکدهها و غیره، بر اساس ساختار سازمانی جدید، توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات راه اندازی شد.
درفاز بعدی پس از افتتاح وبسایت دانشگاه، پروژه بهروزرسانی و ساماندهی وبسایتهای دانشکدهها، واحدهای اقماری، معاونتها و برخی حوزههای ستادی در دستور کار مرکز قرار گرفت. جهت انتقال به زیرساخت جدید، پنلهای اختصاصی هر واحد ایجاد شده دراختیار واحدها قرارگرفت و همکاری لازم جهت راهاندازی با کلیه واحدها انجام شد.
| تاریخ ارسال: 1399/10/14 |
دفعات مشاهده: 7457 بار
با توجه به تعدد سامانههای دانشگاه و صدور شناسههای کاربری مختلف برای ورود به هرسامانه، جهت یکپارچهسازی و مدیریت حسابهای کاربران، همچنین ورود به سامانههای مختلف از طریق یک درگاه واحد، مرکز فناوری اطلاعات اقدام به راهاندازی سامانه متمرکز احراز هویت SSO (Single Sign On) کرده است.
از ابتدای سال تحصیلی جدید، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات با راه اندازی سیستم آموزش مجازی بیگبلوباتن و ترکیبآن با سامانههای آموزشی مدیریت محتوای دروس- مودل ( courses.aut.ac.ir ) مفتخر است که روزانه به بیش از ۳۵۰۰ نفر خدمات آموزش مجازی خود را ارائه دهد.
محدودیتهای ایجاد شده به دلیل اپیدمی کرونا و عدم برگزاری همایشها و جلسات حضوری، باعث شده استقبال از سامانههای جلسات غیرحضوری و سایر پلتفرمهای مجازی مرکز افزایش یابد. جهت افزایش کیفیت این سرویسها و جلوگیری از اختلال در آموزشهای الکترونیکی، از اول آذرماه اینترنت دانشگاه به میزان Mbps ۱۰۰ افزایش پهنای باند صورت گرفت.
کارگاهی با موضوع International Computational Biology Workshop of the Amirkabir University of Technology به درخواست دانشکده ریاضی وعلوم کامپیوتر از ۱۹ تا ۲۱ آذرماه، با تعداد ۲۳۵ شرکتکننده بر بستر سامانه میتنگ۲ که بهتازگی توسط مرکز بهرهبردای شده، برگزار شد.
سامانهای تحت عنوان سامانه گرنت اساتید در گذشته بهصورت مجزا، فرآیند درخواست اعتبار پژوهشی اساتید را اجرایی میساخت که به دلیل عدم اتصال به هسته اصلی اطلاعات و مشکلات ناشی از آن، پیشنهاد پیادهسازی مجدد آن در پورتال دانشگاه مطرح گردید و اقدامات لازم در راستای پیادهسازی آن و ارائه نسخه اولیه صورت پذیرفت. در فاز بعدی با دریافت بازخوردها، نسخه کاملتر شدهی آن ارائه و راهاندازی شد.
میزبانی وب (Web Hosting) شامل در اختیار گذاشتن فضا جهت انتشار وب سایتهای مختلف دانشگاه در اینترنت است. مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سالهاست سرویس میزبانی وب با زیردامنههای تحت نام دامنه دانشگاه (aut.ac.ir) را ارائه و پشتیبانی میکند.
از سال ۹۵ با مطرح شدن بحث تمرکز دادهها و همزمان استقرار یک دستگاه استوریج، در دیتاسنتر دانشگاه تغییر و تحول کلی بوجود آمد و تا به امروز با توجه به رشد سریع تعداد سرویسهای ارائه شده توسط مرکز توسعه سختافزاری به صورت پیوسته صورت گرفته است.
امکان دریافت مدارک و اخذ تعهدنامهها بهصورت الکترونیکی از سالهای قبل در پورتال فراهمشده بود. اما سایر مراحل ثبتنام با مراجعه دانشجو به دانشگاه تکمیل میشد.
با شیوع کرونا و لزوم بحث پشتیبانی، پاسخگویی و راهنمایی سامانههای آموزش الکترونیک دانشگاه، شماره تلفنهایی با امکانات ویژه به مرکز پشتیبانی سامانههای الکترونیک دانشگاه تخصیص یافت. همچنین با پیگیریهای انجام شده امکان دایورت تلفنهای دفاتر معاونین دانشگاه در ایام تعطیلی و دورکاری فراهم شده است.
هر سال ثبت نام و استقبال از نودانشجویان مقطع کارشناسی، طی مراسم با شکوه و ویژهای در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار میگردید. با توجه به شرایط و محدودیتهای مربوط به شیوع ویروس کرونا، همچنین با توجه به دغدغهی مدیریت دانشگاه در حفظ سلامتی دانشجویان و خانوادههای محترم ایشان، امسال کلیه فرآیند ( آشنایی با دانشگاه، ثبت نام، انتخاب واحد و ..) بهصورت غیرحضوری برگزار شد.
در پی شیوع کرونا و شرایط نامناسب جهت برگزاری تجمعات، به نظر میرسید که وجود یک سامانهی ارتباطی بتواند تاحدی خلاء ارتباطات حضوری را جبران کند، بنابراین مرکزفناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه بر آن شد که بستر لازم برای حفظ ارتباطات در شرایط فعلی را محقق سازد،
با توجه به افزایش استفاده اساتید محترم از پست الکترونیک دانشگاه، ظرفیت پستالکترونیکی اساتید از ۵ گیگابایت به ۸ گیگابایت ارتقا یافت. این افزایش با توجه به محدودیتهای سختافزاری و امکانات پشتیبانگیری در نظرگرفته شده است. امید است با تامین و افزایش ظرفیت منابع موجود، در آینده مجددا ارتقا انجام شود.
ارتباط اصلی شبکهی ۱۰ دانشکده شامل دانشکدههای کامپیوتر، ریاضی، هوافضا، برق، مکانیک، کشتیسازی، مهندسی پزشکی، نساجی، نفت، مواد و همچنین مراکز روابط عمومی و خوابگاه شهید مرادی با مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق فیبر قدیمی و ایستگاههای فرعی برقرار میشد.
جهت افزایش خدمات غیرحضوری به کاربران گرامی، بخش بازیابی شناسه و رمز عبور( مختص ایمیل و اینترنت دانشگاه ) از طریق تلفن همراه، در سامانه مدیریت حساب کاربری به آدرس https://id.aut.ac.ir توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال شد.
| تاریخ ارسال: 1399/4/21 |
دفعات مشاهده: 12403 بار
با توجه به برگزاری آزمون های برخط پایان ترم دانشگاه از طریق سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی دروس Courses.aut.ac.ir، ارتقا و بهروز رسانی این سامانه توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه انجام شد. لازم به ذکر است استفاده از معماری توزیع شده و افزایش تعداد سرویس دهنده ها، همچنین ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری سامانه و انجام تست بار جهت ارزیابی، منجر به بهبود کیفیت سرویس این سامانه شده است.
در حال حاضر مرکز فناوری اطلاعات از سرویس میزبانی وب (Web Hosting ) تحت سیستم عامل های ویندوز و لینوکس استفاده میکند. با توجه به اهمیت این سرویس و به منظور بهینه سازی، ارتقا و به روز رسانی سخت افزاری و نرم افزاری سرویس میزبانی وب، توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام پذیرفت. لازم به ذکر است این ارتقا در جهت افزایش و بهبود سرعت، کیفیت و امنیت سایتهای هاست شده روی این سامانه می باشد
با توجه به بعد مسافت خوابگاه شهید کشاورز تا دانشگاه ( به صورت مستقیم بیش از سیزده کیلومتر) ، اتصال شبکه این خوابگاه (با حدود سیصد دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری) به شبکه داخلی دانشگاه در گذشته از طریق اینترانت برقرار شده بود. مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات ضمن بررسی وضع موجود و راه حل های پیش رو، به دنبال ایجاد بستر مناسب با پهنای باند بیشتر و افزایش کیفیت جهت اتصال این خوابگاه موفق شد پهنای باند 90 Mbps را با حفظ کیفیت مطلوب به مقدار 155 Mbps افزایش داده و هزینه ها را نیز به مقدار یک هشتم کاهش دهد .
در راستای حضور برجسته دانشگاه در فضای مجازی و منعکس نمودن شایسته فعالیتهای علمی/پژوهشی دانشگاه، بخش رزومه اساتید در وبسایت جدید دانشگاه راهاندازی شده است.
روزانه میلیونها هشدار امنیتی و رخداد توسط تجهیزات سخت افزاری، شبکهای، امنیتی و سامانههای مختلف نرم افزاری تولید میشوند. حجم بسیار بالا و تنوع قالب های تولید رخدادها باعث شده است که بررسی دقیق، تحلیل و ارزیابی آنها بهصورت انسانی کاری بسیار پرزحمت، پرهزینه و معمولا غیرممکن باشد.
نسخه عربی وب سایت دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسط مرکز فناوری اطلاعات با همکاری معاونت اموربین الملل دانشگاه راه اندازی شد. هدف از ایجاد نسخه عربی وب سایت دانشگاه، افزایش تعاملات بین المللی، آشنایی دانشجویان عرب زبان با نحوه پذیرش و تحصیل در دانشگاه ، ارائه اخبار و اطلاعیه های مهم برای داوطلبین عرب زبان می باشد.
جهت بهبود مکانیزمهای امنیتی سامانه مدیریت پست الکترونیک دانشگاه، امکانی فراهم شده است که ایمیل های مشکوک در این سامانه قرنطینه شده و به صورت روزانه به کاربرانی که ایمیل قرنطینه شده دارند گزارش ارسال می گردد.
به منظور بهینه سازی سرویس دهی کلاس های برخط(LMS) و سامانه جلسات غیر حضوری (meetings) دو دستگاه سرور جدید HP در فروردین ماه ۱۳۹۹ به مرکز داده دانشگاه اضافه شده و با بهره گیری از بهروزترین مدل های پیکربندی در مدار یکپارچۀ سرویس های مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بهره برداری قرار گرفت.
به اطلاع میرساند، علاوه بر تعرفه اینترنت ایرانسل، تعرفه اینترنت همراه اول نیز به کلیه سامانههای آموزش مجازی دانشگاهرایگان شد. در این راستا از مدیران محترم وزارت علوم، وزارت ICT، همراه اول و ایرانسل که برای فراهم آوردن این تسهیلات همکاری نمودند، صمیمانه سپاسگزاری می نماییم.
به اطلاع میرساند با پیگیریهای صورتگرفته از هفته گذشته، تعرفه اینترنت ایرانسل به سامانههای آموزش مجازی دانشگاه (LMS و Courses) رایگان میباشد. در حال پیگیری برای رایگان شدن تعرفه سایر اپراتورها و تامین کنندگان اینترنت هستیم.
به اطلاع اساتید محترم و دانشجویان گرامی میرساند «سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی ویژه دروس حضوری» از آبان ۹۸ توسط مرکز فن آوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی امیرکبیر راهاندازی شده و برای بهرهبرداری در اختیار مرکز آموزشهای الکترونیکی و آزاد دانشگاه قرار گرفته است. کلیه دروس دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه از ترم جاری که اطلاعات آنها در پرتال دانشگاه وجود دارند، به همراه لیست دانشجویان در این سامانه ثبت شده اند...
راهاندازی سامانه های امور اداری دانشگاه، نرم افزارهای مهمانسرا و معرفی نامه وامها از مجموعه نرم افزارهای رفاهی دیدگاه، با همکاری معاونت محترم توسعه و مدیریت منابع دانشگاه و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و اداره رفاه دانشگاه به منظور ارائه خدمات بهتر و همچنین رضایتمندی همکاران، از روز سهشنبه ۰۵/۰۹/۹۸ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر استقرار یافت.
پیرو راه اندازی سامانه برگزاری جلسات غیرحضوری https://meetings.aut.ac.ir، اولین جلسه آموزشی مدیران سامانه، در روز پنجشنبه مورخ ۲۸/۱/۹۹ به صورت غیر حضوری و از طریق همین سامانه برگزار شد.
| تاریخ ارسال: 1399/1/30 |
دفعات مشاهده: 10071 بار
پیرو شرایط بوجود آمده برای پیشبرد فعالیتهای دانشگاه از سوی دیگر، برگزاری جلسات، دفاعیه ها و غیره اجتناب ناپذیرخواهد بود، و از این رو مرکز فناوری اطاعات و ارتباطات در راستای ارائه برگزاری جلسات غیرحضوری، سامانه ویدئو کنفرانس https://meetings.aut.ac.ir را راه اندازی نموده است. باتوجه به اینکه امکان تعریف سطوح دسترسی مختلف در این سامانه وجود دارد، فرآیند استفاده از سامانه به صورت زیر خواهد بود.
با توجه به اهمیت حفاظت از دادههای اداری/مالی/آموزشی دانشگاه از یک سو و همچنین گسترش روزافزون بدافزارها و باج افزارها در سطح اینترنت، ارتقای امنیت سیستمهای کاربران گرامی از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است.
| تاریخ ارسال: 1398/10/15 |
دفعات مشاهده: 8089 بار
به منظور ارائه خدمات بهموقع، سریع و آسان به اربابرجوع و همچنین ارتقاء رضایتمندی آنان از عملکرد دستگاههای اجرایی و کاهش مراجعه حضوری اربابرجوع، “میز خدمت الکترونیک” توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر استقرار یافت.
حجم زیادی از هرزنامهها (SPAM) توسط فایروال دانشگاه شناسایی شده و به صورت خودکار در فولدر Spam کاربران قرار میگیرد. با این حال برخی از هرزنامهها وارد فولدر Inbox کاربران میشود که میتواند بالقوه باعث آسیب های امنیتی برای کاربران شود.
کسانی که به حوزه های مربوط به دنیای مجازی و رسانه های اجتماعی و به ویژه کسب و کارهای پیرامون آن علاقمندند و اخبار آن را به دقت دنبال می کنند، به طور قطع بارها با این پرسش مواجه شده اند که دقیقاً منبع ارزش آفرینی کسب و کارهای این حوزه از تکنولوژی کجاست و مدل کسب و کار (Business Model) آنها چگونه قادر به خلق چنین ارزش مادی و معنوی هنگفتی شده است؟ یا روشنتر بیان کنم
انفجار اطلاعات در کنار ورود کسبوکارها به فضای اینترنت باعث شده تا نیاز برای وجود سرویسهایی بهمنظور فیلتر و مقایسهی دادهها ایجاد شود؛ نیازی که توسط موتور جستجوی متا یا متاسرچ پاسخ داده شد.
گوگل برای بهبود نتایج جستجوی خود، همواره در حال دخیره کردن اطلاعات شماست. مثلا گوگل میداند علایق اصلی شما چیست! برای فهمیدن علایقتان با ما همراه باشید!