فعالیتهای مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در سه اداره سازماندهی شده و کارشناسان مرکز در قالب تیمهای تخصصی فعالیت های خود را انجام می دهند.
اداره سامانه های اطلاعاتی
مسئولیت تولید و نگهداری از سامانههای نرم افزاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات را بر عهده دارد. در حال حاضر سامانه پورتال آموزشی و پژوهشی و همچنین مدیریت و نگهداری وب سایت اصلی دانشگاه توسط این اداره پشتیبانی می شود. خلاصهای از وظایف کلی این اداره به شرح ذیل است:
- مدیریت و نگهداری سامانه جامع آموزشی و پژوهشی دانشگاه.
- انجام تغییرات لازم در پورتال آموزشی و پژوهشی بر اساس نیازهای اعلام شده.
- اجرا و پشتیبانی فرایندهای موجود در پورتال (ثبت نام و انتخاب واحد دانشجویان وحق التدریس و گرنت اساتید و مشوقهای آموزشی و …).
- آماده سازی و ارائه گزارشات مورد نیاز معاونتها و واحدهای مختلف دانشگاه.
- مدیریت و نگهداری وب سایت اصلی دانشگاه .
- پشتیبانی از وبسایتهای دانشکده ها و واحدهای ستادی.
- مدیریت و نگهداری و پشتیبانی از سامانههای اتوماسیون اداری شامل مکاتبات، پرسنلی، حسابداری، حقوق و دستمزد، رفاهی، اموال و ... .
اداره پشتیبانی فنی
اداره پشتیبانی فنی مسئولیت راهاندازی و نگهداری زیرساخت شبکه، مرکز داده، سرویسدهندهها، مجازیسازی و ذخیره سازها در دانشگاه را بر عهده دارد. همچنین پشتیبانی از کلیه سرویسهای ارائه شده توسط مرکز فناوری اطلاعات وارتباطات دانشگاه بر عهده این بخش میباشد. خلاصهای از وظایف کلی این اداره به شرح ذیل است:
- طراحی، توسعه، نگهداری و پشتیبانی زیر ساخت شبکه اصلی دانشگاه.
- توزیع و مدیریت پهنای باند اینترنت دانشگاه.
- مدیریت، نگهداری و توسعه زیر ساخت شبکه شامل شبکههای فیبر نوری، کابلی و بی سیم.
- مدیریت و نگهداری اتصال دانشگاه با اینترنت بین المللی و اینترانت داخلی.
- راه انداری شبکه بیسیم برای اتصالات مجزا از شبکه محلی دانشکدهها و خوابگاهها.
- طراحی، توسعه، نگهداری و پشتیبانی زیر ساختهای سخت افزاری مرکز داده دانشگاه.(Data Center)
- مدیریت، نگهداری و به روز رسانی سخت افزار سرورهای مرکز داده، سرورها و ماشینهای مجازی(VM) جهت ارائه سرویس های مرکز به کل دانشگاه.
- مدیریت و ارائه سرویس VPN به دانشگاه برای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی.
- رفع مشکلات سخت افزاری و نرمافزاری سیستمهای رایانهای تحت پوشش.
- تهیه شناسنامه کامپیوترهای برای کلیه سیستمهای تحتپوشش.
- مشاوره و همکاری با مدیران، کارمندان و دانشجویان در انتخاب نرمافزارهای موجود، سخت افزار و بانکهای اطلاعاتی و سایر منابع مورد نیاز جهت رفع نیازمندیها.
- نصب، تنظیم و تغییر نرمافزارهای کاربردی مورد استفاده در دانشگاه و پشتیبانی فنی سیستمهای رایانهای واحدهای تحتپوشش.
- تهیه مستندات و راهنماهای لازم جهت ارائه به کاربران برای استفاده بهینه از نرم افزارهای کاربردی متداول در دانشگاه.
اداره شبکه، امنیت و ارتباطات
اداره شبکه، امنیت و ارتباطات مدیریت فایروالها و تجهیزات امنیتی، مدیریت بانک اطلاعاتی کاربران اینترنت و پست الکترونیک، مدیریت و پشتیبانی سامانه پست الکترونیک و پشتیبانی از سرویسهای بخش مخابرات دانشگاه را بر عهده دارد. این اداره همچنین مسئول نظارت، ارزیابی و بهبود مستمر امنیت سامانههای دانشگاه است. خلاصه ای از وظایف کلی این اداره به شرح ذیل است:
- مدیریت فایروالهای امنیتی و پیاده سازی مکانیسمهای امنیتی در سرویسهای دانشگاه.
- دریافت گواهی نامه های امنیتی جهت سرویس های مبتنی بر وب دانشگاه. .
- مدیریت و پیگیری امور ثبت دامنه دانشگاه در IRNIC و موسسه بین المللی.RIPE
- مدیریت و تخصیص IP های Private و Public به واحدهای مختلف دانشگاه.
- مدیریت، نگهداری و به روز رسانی بانک اطلاعاتی کاربران دانشگاه.
- مدیریت، نگهداری و پشتیبانی از سامانه میزبانی وب .Plesk
- راه اندازی مرکز عملیات امنیت شبکه (SOC)و پیاده سازی پروژه SIEM در دانشگاه.
- ارزیابی امنیتی سامانههای دانشگاه و ارائه گزارش و دستورالعمل امن سازی.
- مدیریت و پشتیبانی از سرویس پست الکترونیک دانشگاه.
- مدیریت و پشتیبانی از سرویس ارسال پیامک دانشگاه .
- توسعه، نگهداری و پشتیبانی فنی از مرکز تلفن دانشگاه شامل خطوط اصلی ارتباطی دانشگاه، خطوط مستقیم ثابت، خطوط داخلی آنالوگ، خطوط داخلیVOIP .
- رفع خرابیهای خطوط تلفن دایر در دانشگاه اعم از خطوط داخلی و خطوط مستقیم.
دفعات مشاهده: 3573 بار |
دفعات چاپ: 268 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر