مرکز داده و زیر ساخت

 | تاریخ ارسال: 1398/12/20 | 
در حال حاضر مرکز داده دانشگاه صنعتی امیرکبیر‌، در برگیرنده مجموعه مهمی از سیستم‌های کامپیوتری و اجزاء آن همانند وسایل ذخیره‌سازی و ارتباطی می‌باشد  و ‌در این راستا همواره سعی نموده تا با ارائه یک زیرساخت قابل‌اعتماد‌، احتمال اختلال‌ در دانشگاه را به حداقل برساند.
در بخش سیستم‌های شبکه مرکز داده‌، با استفاده از سوئیچ‌ها و روترهای کارا و مناسب‌، سعی در ایجاد وضعیت پایدار در زیرساخت نموده‌است. تجهیزات امنیتی خاص همانند دیواره‌های آتش و‌آنتی ویروس‌ها و‌نیز سیستم های مانیتورینگ و پایش در مرکز داده همواره فعال هستند.
بکارگیری سرورهای مناسب و‌‌پرقدرت و‌سیستم عامل‌های قدرتمند و کارا بر روی آنها، نقش مهمی را در ارائه خدمات    هرچه بهتر به کاربران در Datacenter  میسر ساخته است . در مرکزفناوری دانشگاه‌، عملکرد‌، انعطاف پذیری و‌ مقیاس‌پذیری مورد توجهی ویژه  قرار گرفته است و مرکز داده  به عنوان یک مرکز پردازشی، ذخیره  و‌جمع‌آوری اطلاعات  در دانشگاه عمل می نماید. در‌این راستا سیستم های  ذخیره‌سازی داده‌ها در قالب  SAN و DAS‌ با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژیهای روز مورد استفاده قرار می‌گیرد . بخش مهم دیگری از حوزه فعالیت مرکز داده ، سیستم پشتیان‌گیری و نگهداری قابل اطمینان پشتیبان‌ها می‌باشد .
مجازی سازی مرکز داده، جزء مهم دیگری از فعالیت‌های مرکز فناوری می‌باشد که علاوه بر‌کاهش هزینه‌ها‌، مدیریت و نگهداری آسان را برای دانشگاه به همراه داشته است.
در قسمت سیستم‌های نرم‌افزاری دیتاسنتر‌، الزامات امنیتی و ارائه راهکارها و‌خدمات امنیت اطلاعات اهمیتی فوق‌العاده داشته است‌. ا‌جرای آزمون‌های مداوم امنیت اطلاعات با استفاده از مجموعه وسیعی از آخرین ابزارها، و روش‌های شناخته شده و آشکارسازی‌ نقاط ضعف و‌آسیب‌پذیری شبکه، سرورها و برنامه‌های کاربردی مرکز داده یکی از عمده ترین فعالیت‌های مرکز بوده است‌.
یکی از لایه‌های قابل توجه در مراکز داده امنیت ‌لایه فیزیکی است و ‌در این راستا مرکز از استانداردهای موجود و نیز سیستم‌های کنترل دسترسی استفاده نموده است‌.  در بخش سیستم‌های تاسیسات‌، سیستم‌های خنک کننده وسیستم اعلام حریق و برق اضطراری جهت پایداری و امنیت سرورها در مرکز داده‌ تعبیه شده است.
توجه و بکارگیری مطالب فوق مرکز داده‌فناوری دانشگاه را قادر به ارائه طیف وسیعی از‌کاربری‌های مختلف و ارائه سرویس‌هائی نظیر پست‌الکترونیک‌، توزیع مناسب اینترنت‌‍، خدمات وب‌، پایگاه‌های داده و ...  نموده است.



زیرساخت:
طی سال‌های اخیر با پیشرفت روزافزون و گسترش فناوری اطلاعات در ابعاد گوناگون زندگی روبرو هستیم . یکی از مهمترین عوامل توسعه آن، ظهور و گسترش شبکه‌های کامپیوتری است  که در عین حال پیاده‌سازی آن مستلزم زیرساخت های کارآمد و مناسب می باشد .
زیرساخت شبکه به عنوان جزء مهمی از زیرساخت فناوری اطلاعات دانشگاه، وظیفه ارانه خدمات شبکه به کاربران در قالب مدیریت متمرکز بر زیرساخت‌های منطقی و فیزیکی  و نیز منابع سخت افزاری و نرم افزاری کل  شبکه را  به عهده دارد و در واقع مسیر ارتباطی مناسب بین کاربران، برنامه‌ها، سرویس‌ها و شبکه‌های خارجی و اینترنت را فراهم نموده است .مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه در بخش زیرساخت شبکه اهداف خود را در قالب سخت افزار شبکه ، نرم فزار و نیز سرویس‌ها متمرکز نموده است.
در بخش سخت افزار با بکارگیری سوئیچ‌ها و روترهای پرقدرت ، کارا و انعطاف پذیر، وضعیت پایداری را برای کاربران ایجاد کرده است  و در این راستا اقدام به استانداردسازی و  بهینه سازی شبکه‌های موجود و ارائه راهکار جهت افزایش کیفیت و پهنای باند نموده است .  طراحی زیرساخت‌های  شبکه بر اساس معماری لایه ای و مطابق با نیازهای دانشگاه  و اهداف بلند مدت آن  شکل گرفته است .در حال حاضر تمام  نفاط داخل دانشگاه و نیز بخش عمده ای از خوابگاههای بیرون دانشگاه از طریق بستر گسترده ای از فیبر به مرکز داده متصل گردیده اند و درصد کمی از خوابگاه‌های دور از طریق پوشش شبکه بی‌سیم به داخل دانشگاه اتصال یافته اند .
در قسمت نرم افزار ، پایش و کنترل عملکرد سرورها و سوئیچ‌ها و نیز تحلیل و بررسی آن یک از عمده ترین اهداف مرکز بوده است. تشخیص  و  جلوگیری از نفوذ و حمله به شبکه  با بکارگیری دیوارهای آتش و مدیریت امنیت اطلاعات کاربران از عمده ترین اهداف این واحد می باشد. مرکز  فناوری در قالب مدیریت متمرکز اقدام به اعمال سیاست های مورد نظر سازمان و نیز ارائه گزارش‌های جامع امنیتی و نرم افزاری از سیتم عامل‌های موجود در سطح دانشگاه و نیز کنترل دسترسی‌ها می نماید .
مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه بعنوان یک نهاد متمرکز موثرترین راه را در جهت اطمینان از انطباق و مدیریت اطلاعات در شبکه داخل و خارج دانشگاه ایجاد کرده است و همواره  کارایی، دسترسی و امنیت را سرلوحه اهداف زیرساخت شبکه قرار داده است
.



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2144 بار   |   دفعات چاپ: 164 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر