آینده شغلی ،فارغ‌التحصیلان، رویکرد گروه و شرایط پذیرش دانشجو

 | تاریخ ارسال: 1398/9/7 | 
فارغ التحصیلان
فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در صنایع مختلفی مانند صنایع کشتی سازی و اسکله و بنادر، صنایع هواپیمایی، نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، نیروگاهی و مراکز پژوهشی و همچنین صنایع مرتبط با بیو مواد، به عنوان کارشناسان خوردگی، محقق بخش تحقیق و توسعه صنایع، کارشناس خوردگی آزمایشگاه و همچنین مدرس دوره های خوردگی و در مقاطع بالاتر به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شوند. دانش آموختگان این رشته با تسلط و آگاهی بر روش‌های استفاده از پوشش‌های فلزی و غیرفلزی، حفاظت کاتدی و آندی، استفاده از بازدارنده‌های خوردگی می‌توانند راه‌گشاهی بسیاری از مشکلات موجود در صنعت امروز ایران و جهان باشند.
فارغ التحصیلان گروه بین رشته  مهندسی خوردگی و حفاظت مواد در موارد زیر می‌توانند فعالیت حرفه ای داشته باشند:
  • اصلاح وبهبود خواص آلیاژهای مورد استفاده در صنعت از نظر خوردگی
  •  حفاظت فلزات و آلیاژها در محیط های مورد استفاده (ممانعت کننده ها)
  •  حفاظت کاتدی و آندی خصوصا در مورد لوله های زیر زمینی و تاسیسات دریایی.
  •  کاربرد پوشش های مختلف غیر فلزی پلیمری در صنایع.
  • تهیه مواد کاهش دهنده خوردگی ، مواد پاک کننده ، مواد آبکاری، پوشش ها و بهبود کیفیت آنها
  •  ساخت و تولید بیو متریال و مواد کاشتنی در بدن
  •  مشاوره در انتخاب مواد در فاز طراحی از نقطه نظر رفتار خوردگی قطعه در طول دوره کاری
همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند در صنایع کشتی‌سازی و اسکله و بنادر، صنایع هواپیمایی، نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی نیز فعالیت کنند.
رویکرد گروه
رویکرد گروه بین رشته ای مهندسی خوردگی و حفاظت از مواد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه آموزش، تربیت متخصصین خوردگی با سطح کیفیت بالا و قابل رقابت با معیارهای آموزشی بین المللی بوده است. در زمینه پژوهش، این گروه سعی داشته است تا با تهیه امکانات آزمایشگاهی و عملی در ضمن ایجاد زمینه های پژوهشی به روز، درجهت کاهش مشکلات خوردگی موجود در صنایع حرکت نماید.گروه ضمن اعلام آمادگی برای ارائه دوره های آموزشی کوتاه مدت برای صنایع مختلف، از پتانسیل رفع مشکلات  صنایعی که بنحوی از خوردگی دچار آسیب شده اند نیز برخوردار است. همچنین اگر فرایندهای تولیدی دچار اختلال ناشی از خوردگی گردیده، گروه می تواند با توجه به تخصصهای موجود در جهت رفع معضلات بوجود آمده کمک بنماید.
 
از سال ۱۳۸۹ گروه بین رشته ای مهندسی خوردگی و حفاظت از فلزات، از بین فارغ التحصیلان رشته های مختلف، دانشجویان علاقمند به یادگیری و تحقیق در زمینه خوردگی مواد و راه های جلوگیری از آن را پذیرش دانشجو می نماید.
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان یک علم بین رشته ای در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارایه می شود. این علم بین رشته ای از کنار هم قرار گرفتن اساتید دانشکده های مهندسی پلیمر و رنگ ، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی و دانشکده مهندسی دریا به وجود آمده است. شایسته است که متقاضیان پذیرش در این رشته از مبانی علوم مرتبط با علم مواد و شیمی تا حدودی مطلع باشند، در غیر این صورت با مطالعه پایه ای تر این دروس در حین تحصیل و به کمک اساتید، آشنایی خود را از این مباحث تکمیل می نمایند.