کسب جایزه بنیاد فرهنگی البرز توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: 1401/3/3 | 

یک محقق پسا دکترا و دو دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به کسب جایزه بنیاد فرهنگی البرز شدند .
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در جایزه البرز پنج نفر به عنوان مخترعین برگزیده انتخاب شدند که آرش قاضی تبار در روند داوری های انجام شده رتبه نخست این جایزه را در بین مخترعین کسب کرده است. 
این جایزه به مخترعین برجسته برای داشتن اختراع های با کیفیت، اختراعات بین المللی و امکان پذیری بالای اختراعات برای اجرا در کشور اعطا می شود.
 آرش قاضی تبار محقق پسا دکترا دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دلیل دارا بودن اختراعات داخلی و بین المللی مرتبط با نیاز کشور و نیاز روز دنیا در بحث بازیابی مواد با ارزش از لجن ها مانند لجن آندی مس و لجن رنگ خودرو، موفق به کسب رتبه نخست جایزه مخترعین برتر بنیاد فرهنگی البرز شده است. 
در این اختراع ها، فلزات با ارزش مانند طلا، نقره، سلنیم و مس از لجن آندی مس و ترکیبات تیتان و آلومینا از لجن رنگ خودرو و رنگدانه قرمز با کیفیت از خاک سرخ هرمز بازیایی و تولید شدند و تاییدیه های اختراع داخلی و ثبت دو پتنت بین المللی در امریکا با این موضوعات با موفقیت انجام شده است.
در این جشنواره حامد شوشتری گوگ‌ تپه دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان «دانشجو نمونه» انتخاب شد.
حامد شوشتری گوگ‌ تپه دانشجوی دکتری رشته مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تالیف کتاب مرجع دانشگاهی با عنوان «استخراج فلزات با فرآیندهای هیدرومتالورژی: اصول و کاربردها» شده است. وی همچنین دارای ۸ مقاله آی اس آی است.
وی جزو سه نفر اول مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشتۀ مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو بنیاد ملی نخبگان از سال ۱۳۹۸ تا کنون است.
این دانشجو همکار تحقیقاتی در طرح شهید احمدی روشن است. همچنین وی در پروژه‌های تحقیقاتی آنالیز خوردگی رآکتور تیتانیومی مورد استفاده در تولید سولفید سدیم، ساخت الکترود آند غیرگرانبها و مقاوم در برابر خوردگی و ... همکاری داشته است.
همچنین در این جشنواره حسین مرادی مقدم دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان «دانشجوی نمونه» انتخاب شده است.
حسین مرادی مقدم دانشجوی مقطع دکتری رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکنون ۹ مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده است. 
وی همچنین دارای گواهی ثبت اختراع دستگاه مدلسازی فیزیکی بزرگ مقیاس می باشد که نقش به سزایی در پژوهش های اجرایی و تحقیقاتی در گرایش مهندسی ژئوتکنیک دارد. مشارکت در طرح های پژوهشی ارتباط با صنعت از جمله ساخت و بومی سازی دستگاه سه محوره دینامیکی و نیز هوشمند سازی لاینر لندفیل ها با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا(IOT ) از مهمترین اقدامات پژوهشی ایشان می باشد. انتخاب به عنوان همکار تحقیقاتی در دو دوره متوالی طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان از دیگر دستاوردهای پژوهشی وی می باشد.
هر ساله به نخبگان، پژوهندگان، دانشجویان، دانش­ آموزان و ممتازان حوزه علمیه «جایزه البرز» اعطاء می شود، این جایزه با پیشنیه ۶۰ ساله که به نوبل ایرانی معروف است به صورت کشوری برگزار می شود .
امسال نیز مراسم اهدای جایزه البرز ۲۸ اردیبهشت ماه در مرکز همایش های بین المللی هتل ارم برگزار شد و ۵ نفر از دانشمندان، ۵ نفر از مخترعان، ۷ نفر از طلاب و ۴۳ نفر از دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی، فنی و مهندسی و علوم پایه به ترتیب با جوایز نقدی مورد تقدیر قرار گرفتند.
انتخاب برگزیدگان طی چند مرحله و با مساعدت وزارت علوم و وزارت بهداشت، بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه‌های سراسر کشور، سازمان اوقاف و مرکز امور نخبگان حوزه‌های علمیه انجام می‌شود.

تصاویر لوح ها را در ادامه ملاحظه نمائید: ...