پیام رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه به مناسبت ۲۲ تیرماه، روز فناوری اطلاعات

 | تاریخ ارسال: 1402/4/26 | 
پیام دکتر مهدی قطعی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه به مناسبت ۲۲ تیرماه، روز فناوری اطلاعات
روز ۲۲ تیرماه مقارن با زادروز دانشمند بزرگ جبر «محمد بن موسی خوارزمی» است. واژه بنیادین الگوریتم در فارسی و انگلیسی، که حل همه مسایل را به صورتی نظام­مند تبیین می­کند، از نام زیبای این دانشمند بزرگ اقتباس شده است. این روز به پاس خدماتی که این ریاضیدان نامدار روی کامپیوتر و فناوری اطلاعات داشته است، به عنوان "روز فناوری اطلاعات" نام گذاری شده است. به عنوان رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، لازم می دانم از زحمات کلیه همکاران بزرگوار در حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه تقدیر و تشکر نمایم.
بی تردید پیشرفت فناوری اطلاعات و دانش های مرتبط با آن نظیر مهندسی نرم افزار، نظریه گراف، شبکه، منطق، مخابرات، علوم داده، داده کاوی، هوش مصنوعی، و پایگاه داده و هزاران شاخه اثرگذار دیگر مرهون زحمات زنان و مردان بزرگی است که در هزاره اخیر با شروع از پایه­های بنیادین و نظری ریاضیات و آمار، ما را به سطح بالای پیشرفت در شاخه های مختلف علوم و مهندسی کامپیوتر رسانده­اند. در این مسیر پر فراز و نشیب، گوشی­ها و ساعتهای هوشمند، سامانه­های ذخیره سازی و محاسباتی بزرگ، خودرو، هواپیما، ماهواره، فضاپیما و دیگر صنایع اثرگذار، بخشی از پیشرفتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را با خود همراه نموده­اند. ثمره دیگر این فناوری را باید در ایجاد شرایط آزمون و شبیه­سازی بسیاری دیگر از مسایل جستجو کرد که جز به مدد پیشرفتهای کامپیوتری، امکان بررسی آزمایشگاهی نداشته است.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر با درک عمیق از اثر این فناوری، همواره تلاش نموده است که به صورتهای مختلف، به تولید علم و محصول در این وادی بپردازد. برافراشته شدن مجسمه خوارزمی در این دانشگاه، اثری نمادین از توجه دانشگاه به این فناوری زیرساختی، به حساب می­آید. راه اندازی انواع دوره های تخصصی در سطوح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در حوزه های مهندسی کامپیوتر، ریاضیات کاربرد در کامپیوتر، علوم کامپیوتر، کد و رمز، تجارت الکترونیک، امنیت، مهندسی فناوری اطلاعات و ... بخشی از خدمات آموزشی دانشگاه در این حوزه می­باشد. از سوی دیگر، تولید محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا، سامانه های تصمیم­یار و خبره، و هزاران محصول ریز و درشت دیگر در بستر شهر هوشمند، بخشی از توانمندی­های دانشگاه در این زمینه را نشان می­دهد.
در پایان فرصت را مغتنم می شمارم و ضمن تبریک این روز فرخنده، از همه همکاران پرتلاشم در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات در دانشکده­ها و سایر حوزه های ستادی دانشگاه، کارشناسان حوزه مخابرات دانشگاه، روابط عمومی دانشگاه، اساتید فعال در حوزه های مرتبط و دانشجویان بسیار پرتلاش دانشگاه در زمینه های وابسته تقدیر و تشکر می نمایم. بی تردید وجود شما به عنوان عالی ترین سرمایه های دانشگاه جهت ارتقا در حوزه فناوری ارتباطات به حساب می آید. برای همه شما بهترین­ها را آرزو دارم و به خاطر زحمات شما سر تعظیم در مقابل شما، فرود می آورم.
ارادتمند شما
مهدی قطعی
رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه

 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1340 بار   |   دفعات چاپ: 31 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر